Konteyner taşımacılığının ülkemiz ve dünya genelinde hızla yaygınlaşarak uluslararası ticarette büyük önem kazanması, uygulamada konuyla ilgili çözüme muhtaç pek çok hukuki sorunu beraberinde getirmiştir. Bu sorunlardan özellikle son yıllarda pek çok ülkede en fazla tartışılanlardan biri, konteyner demurajı ve bu alacaktan sorumluluğun özellikleridir. Bu çalışmamızda özellikle limanlardaki çekilmeyen yükler bakımından Türk hukukunda uygulanan güncel gümrük rejimini kanunlar, yönetmelikler ve genelgeler çerçevesinde ele alarak buna bağlı konteyner demurajı alacağından sorumluluğu ve bu sorumluluğun sınırlarını belirlemeye çalışacağız. Makalemizde, taşıyanların yükle ilgililere temin ettikleri konteynerlerin ithalat yolu ile ülkemize girişi ve bu konteynerler içinde getirilen yüklerin gönderilen tarafından teslim alınmaması, hatta bazı hallerde tasfiyeye konu olması durumunda; konteyner demurajından sorumluluğun kapsamı ve sınırları özellikle gümrük mevzuatımızda yer alan konteynerlere ilişkin düzenlemeler ışığında değerlendirilecektir.
The fact that containerization gains more and more importance and become widespread in international trade both of Turkey and the rest of the World, brought also lots of legal and procedural problems to determine about this area in legal practice. Especially in recent years, one of the most debated of those problems is container demurrage and the legal aspect of this claim. In this article, we will try to explain the claim of container demurrage and its limits in the light of the current Turkish customs law regime about abandoned goods in international seaports. In our article, we will evaluate and try to explain the legal situation in the case of abandonment of the goods in containers after they are imported to Turkey stuffed with imported goods and spot the practice and regulations of Turkish law and customs regime relating to liability of container and container demurrage.