İdarenin tesis edeceği işlemlerde ve bu işlemlerin icrasında hukuk kurallarına bağlı kalarak belirli usul kaidelerine uygun hareket etmesi, bireylerin bu noktadaki muhtemel hak kayıplarının önüne geçecektir. Anayasada açıkça belirtilen ve idari usul ilkeleri arasında yer alan idari işlemde başvuru yolunun gösterilmesi de hem idarenin işlemlerinde hukuk dairesi içerisinde kalmasına hem de bireylerin hak ve özgürlüklerinin korunmasına hizmet etmektedir. Çalışmamızın ilk bölümünde; idari işlem ve idari usule değinilmiş akabinde ikinci bölümde başvuru kavramına açıklamalar getirilmiştir. Üçüncü bölümde idari, yargısal ve siyasal başvurular şeklinde başvuru türleri ele alındıktan sonra dördüncü bölümde; ulusal ve uluslararası alanda idari usul kanunlarından ve başvuru yolunun gösterilmesine ilişkin düzenlemelerden bahsedilmiştir. Beşinci bölümde başvuru yollarının gösterilmesinin kapsamına değinilmiştir. Altıncı bölümde; idari işlemde başvuru yolunun gösterilmemesinin hukuki sonuçları başlığı altında işlemin iptali, geç başvuru durumu, idarenin ve kamu görevlisinin sorumlulukları hususları açıklanmaya çalışılmıştır. Son bölümde ise idari işlemde başvuru yolunun gösterilmesi ile hukuk devleti ilkesi arasındaki ilişkiye değinilerek çalışma nihayete erdirilmiştir.
In the processes established by the administration and acting certain codes of practice by adhesion to rules of the law during execution of these processes would prevent the possible forfeitures of individuals at this point. Also, introducing the application way in administrative process which is stated clearly in the constitution and administrative method principles serves both for administration to keep its processes within the legal chamber and protecting individuals’ rights and freedoms. In the first chapter of our study; administrative process and method have been mentioned and after that in the second chapter explanations have been made regarding on the concept of application. In the third chapter, application types such as administrative, judicial and political have been discussed and after that in the fourth chapter; administrative method laws in both nationally and internationally and regulations regarding on introducing the application way. In the fifth chapter the scope of introducing the application ways has been discussed. In the sixth chapter; the cancellation of the process under the title of legal consequences of not introducing the application way in administrative process, late application issue, liabilities of the administration and government official have been tried to explained. In the final chapter, the study has been brought to an end by discussing the relationship between introducing the application way in administrative process and principle of the state of law.