Ülkemizde 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/B maddesi başta olmak üzere çeşitli yasal düzenlemeler, sözleşmeli personel istihdamına izin vermektedir. Sözleşmeli personel istihdamının en yaygın görüldüğü kurumlardan biri de Milli Eğitim Bakanlığıdır. Milli Eğitim Bakanlığı, 2016 yılında mevzuatta yapılan değişikliklerin ardından her yıl on binlerce sözleşmeli öğretmen alımı yapmaktadır. Sözleşmeli Öğretmen İstihdamına İlişkin Yönetmelik’te belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde işletilen sözleşmeli öğretmen alım sürecinin en önemli ayağını sözlü sınavlar oluşturmaktadır. Sözlü sınavlarda adayların branşlarına ilişkin bilgi düzeyi ölçüldüğü gibi öğretmenlik mesleğinin layıkıyla icra edilmesini sağlayacak kişisel özellikleri de değerlendirilir. Bu değerlendirmeler sonucunda adayın sözlü sınavdan başarılı sayılıp sözleşmeli öğretmen olarak atanmak üzere tercih hakkı kazanması mümkün olduğu gibi sözlü sınavdan başarısız sayılarak kamu hizmetine girmesi engellenebilir. Öte yandan, sözleşmeli öğretmenliğe başvuran adaylar hakkında yapılan güvenlik soruşturmaları da sözlü sınav sonucunun belirlenmesinde etkili olabilmektedir. Bu noktada, güvenlik soruşturmalarının hukuki niteliği ve güvenlik soruşturmalarının adayın sözlü sınavdan başarısız sayılması yönünde tesis edilen işlemlerin sebep unsurunu teşkil edip edemeyeceği ele alınmalıdır.
In our country, various legal regulations, especially the article 4/B of the Civil Servants Law No. 657, allow the employment of contractual personnel. One of the institutions where the employment of contractual personnel is the most common is the Ministry of National Education. The Ministry of National Education employs tens of thousands of contractual teachers each year following the amendments to the legislation in 2016. Oral exams are the most important pillar of the contractual teacher recruitment process, which is operated in accordance with the procedures and principles determined in the Regulation on Contractual Teacher Employment. In oral exams, the level of knowledge about the branches of candidates is measured as well as their personal characteristics which will ensure the proper execution of the teaching profession. As a result of these evaluations, the candidate may be assumed as successful in the oral exam and acquire the right of choise to be appointed as a contractual teacher or he/she may be considered unsuccessful and prevented from admission to public service. On the other hand, the security investigations about the applicants who apply for contracted teaching can also be effective in determining the results of the oral exams. At this point, the legal character of security investigations should be examined as well as whether the security investigations can be reason of the administrative acts which about candidate's failure in the oral exam.