İdari yaptırımların yargısal denetimi görevi, 30.03.2005 tarih ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu ile adli yargıdaki sulh ceza hakimliklerine verilmiştir. Fakat, idari yaptırım kararıyla bağlantılı idari kararların yargısal denetiminin farklı bir yargı düzeni olan idari yargıda yapılması çeşitli bağlantı sorunları yaratmaktaydı. Bu sorunların ortadan kaldırılması için Kabahatler Kanunu’nun 27. maddesine 8. fıkra eklenmiş ve idari kararlar bağlantılı idari yaptırım kararlarına karşı açılacak davalar idari yargının görev alanına sokulmuştur. Bu hükme göre, idari yaptırımla bağlantılı olarak idari yargının görev alanına giren idari kararlar tesis ediliyorsa, o takdirde idari yaptırım kararının yargısal denetimi görevi, ayrıca idari kararlara karşı dava açılsın açılmasın, idari yargıya aittir.
The duty of judicial review of the administrative sanctions was given to the criminal judges in the civil jurisdiction system with the Misdemeanor Law No. 5326 dated 30.03.2005. However, the fact that the judicial review of the administrative decisions connected with the administrative sanction decision was made in the administrative jurisdiction, which is a different jurisdiction, created various connection problems. In order to eliminate these problems, article 8 of the 27th article of the Misdemeanors Law was added and the cases against the administrative sanctions decisions related to the administrative decisions were put into the duty of the administrative judiciary. According to this provision, if administrative decisions in administrative jurisdiction are established in connection with administrative jurisdictions, the jurisdiction of administrative sanctions in this case is subject to administrative jurisdiction regardless of whether a case is opened or not.