Türk hukukunda anayasada temel hak ve hürriyetler seviyesine yükseltilen basın hürriyeti, belirli bir fikri ürün haline gelen değer ve nesnenin yayınlanmasını ve ilgililere ulaştırılmasını ihtiva etmektedir. Özellikle, iletişim, medya gibi kavramlarla bağlantılı olarak basın kavramının toplum açısından önemi, hukuki boyutuyla da konunun ele alınmasını gerektirmektedir. Basın ve yayın organlarının faaliyetlerinin genel olarak serbest piyasa faaliyeti olduğu ifade edilebilirse de bu alanda devletin müdahalesi ve girişimi söz konusudur. Bu doğrultuda, idari makamların resmi ilanlarının yayınlanmasına aracılık ederek koordinasyon görevini üstlenmek, ilgili piyasada faaliyet gösteren özel hukuk kişilerini desteklemek ve gerekli araç-gereçleri temin etmek maksadıyla kamu tüzelkişiliğine sahip Basın İlan Kurumu oluşturulmuştur. Literatürde, özellikle idare hukuku boyutuyla; basın hürriyeti, resmi ilan yönetimi ile Basın İlan Kurumunun görev ve yetkilerini hukuki açıdan irdeleyen yeterli çalışmanın bulunmaması nedeniyle, bu çalışmanın yapılması ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Bu kapsamda, Basın İlan Kurumunun resmi ilanların yönetimine dair kamusal yetkilerinin kullanımı neticesinde basın hürriyetinin ne şekilde etkilendiği hususu yargı kararlarından hareketle incelenecektir.
Freedom of the press, which has been elevated to the level of fundamental rights and freedoms in the constitution in Turkish law, includes the publication of the value and object that has become a certain intellectual product and its delivery to the relevant people. In particular, the importance of the concept of press in relation to concepts such as communication and media in terms of society requires the subject to be addressed in its legal dimension. Although it can be stated that the activities of the press and broadcasting organs are generally free market activities, there is state intervention and interference in this field. In this respect, the Press Advertisement Agency, which has a public legal entity, was established in order to undertake the duty of coordination by mediating the publication of official announcements of administrative authorities, to support private law persons operating in the relevant market and to provide the necessary tools and equipment. Since there are not enough studies in the literature analysing the freedom of the press, the management of official advertisements and the duties and powers of the Press Advertisement Agency from a legal perspective, especially from an administrative law perspective, the need for this study has arisen. In this context, how the freedom of the press is affected as a result of the use of the public powers of the Press Advertisement Agency regarding the management of official advertisements will be analysed based on judicial decisions.