COVID – 19 salgını sürecinde ayrımcılık, sadece ayrımcılığa karşı korunan temellerle doğrudan bağlantısı açıkça görülen tutum ve davranışlarla sınırlı kalmamış; ayrımcılığa karşı korunan temeller bakımından tarafsız görünen başka bir ifadeyle ayrımcılık yapma yönünde kasıt taşımayan tutum ve davranışlar da ayrımcılık yasağına karşı korunan temellerde ortaya çıkan etkisi ile dolaylı bağlantısı itibariyle ayrımcılık yasağına aykırı sonuçlar yaratmıştır. Bu süreçte doğrudan ayrımcılık ve şiddet eylemleri infodemi ve nefret söyleminden beslenirken; dolaylı ayrımcılık ise toplumdaki dezavantajlı gruplar nezdindeki muhtemel etkisi değerlendirilmeksizin “tarafsız” bir anlayışla COVID – 19’la mücadele amacı doğrultusunda alınan önlemlerden kaynaklanmıştır. Türkiye’de COVID-19 salgınıyla mücadele amacıyla alınan uzaktan eğitim önleminin ilköğretim düzeyindeki uygulamasının temel eğitim hakkı bakımından ortaya çıkardığı olumsuz etkisinin dolaylı ayrımcılık yasağı çerçevesinde değerlendirilmesi bu çalışmanın konusunu oluşturur. Mart 2020 tarihinden itibaren konuya ilişkin hazırlanan raporların sunduğu verileri esas alan bu çalışmayla amaçlanan ise, ayrımcı kasıt taşımayan önlemlerin ayrımcılığa karşı korunan temellerdeki olumsuz etkisi itibariyle ayrımcılığa yol açabileceğini göstererek, benzer olguların da ayrımcılık yasağı çerçevesinde değerlendirilebilmesi yönünde bir imkan yaratmaktır.
Discrimination has not been limited to attitudes and treatments linked to legally prohibited grounds of discrimination during the COVID-19 pandemic. Neutral attitudes and treatments, which normally do not have legally-defined purpose in discrimination, also created results that conflict with prohibition of discrimination because of their impact. While direct discrimination and harassment were largely the result of infodemics and hate speech since the crisis hit, indirect discrimination resulted from the measures taken to combat COVID-19 with an "impartial" understanding without evaluating its possible impact on disadvantaged groups in the society. This study, which is based on the data presented by the reports prepared since March 2020, considers the disparate impact of the distance education measures taken to combat the COVID-19 pandemic in Turkey at the primary education level. It examines the right to basic education within the framework of the prohibiton of indirect discrimination and invites opportunity for similar cases to be evaluated within the prohibition of discrimination.